8/28/2004

لطفا نظر خود را در مورد اصل چهارم منشور بيان کنید:

۴. كانون رشد و شكوفاييِ زبان‌هايِ متنوعِ كشور را از اركانِ اعتلايِ فرهنگي و پيوند و تفاهمِ مردمِ ايران مي‌داند و تلاش می‌کند امکانات فنی برای طراحی فونت يا نشر وب‌لاگ‌های زبان‌های متنوع کشور را ميسر کند.

8/23/2004

Petition


To:
Human Rights Watch
International PEN
Reporters without Borders


We, the undersigned, hereby express our condemnation of the forthcoming legislation to implement blanket filtering of Internet traffic in Iran.

The Iranian Government has systematically and methodically denied Iranians the ability to speak freely and communicate with each other and with people outside of the country, through suppression of the national press, television, telephone calls and now the Internet. The free expression of ideas and opinions is cherished by Iranians, and we hold this to be a fundamental human right. We condemn all efforts by governments and telecommunication firms both within Iran and outside of the country who implement restrictions to the free exchange of speech and ideas.

We respectfully request that you place pressure upon both your local and the Iranian governments to reinstate free speech and communication on the Internet, and limit censorship of traffic to material that is universally, unanimously and internationally condemned.

Sincerely,

The Undersigned

8/19/2004

لطفا نظر خود را در مورد اصل سوم منشور بيان کنید:

۳. وب‌لاگ‌ها وطن ندارند و نویسنده یا نویسندگان‌شان، در محدوده‌ی وب‌لاگ‌ها، ملزم به رعایت قوانین محل زندگی خود نیستند. تنها ملزم به رعایت قوانین عام و جهان‌شمول هستند.

8/13/2004

لطفا نظر خود را در مورد دو اصل اول منشور بيان کنید:

۱. آزادی اندیشه و بیان و نشر در همه‏ی عرصه‏های حیاتِ فردی و اجتماعی بی هیچ حصر و استثنا حقِ همگان است. این حق در انحصارِ هیچ فرد، گروه یا نهادی نیست و هیچ‏كس را نمی‏توان از آن محروم كرد. كانونِ وب‌لاگ‌نویسانِ ایران از این حق در تمام عرصه‌ها به خصوص عرصه‌ی فضاهای اینترنتی و وب‌لاگ‌ها دفاع می‌کند.

۲. كانونِ وب‌لاگ‌نویسانِ ایران با هر گونه سانسورِ اندیشه و بیان مخالف است و خواستارِ امحای همه‌ی شیوه‌هایی است كه، به صورتِ رسمی یا غیررسمی، با فیلترینگ یا تهدید یا دستگیری مانعِ فعالیت وب‌لاگ‌ها و سایت‌های اینترنتی می‌شود.

8/03/2004

دوستان عزيز!

تقريبا از آغاز شکل‌گيری وب‌لاگ‌ها ضرورت داشتن تشکلی که بتوانيم خواسته‌های‌مان را به صورت جمعی مطرح کنيم احساس می‌شده است. برای ايجاد اين تشکل دوستان زيادی تلاش کرده‌اند. اکنون پس از نزديک سه سال که از حيات وب‌لاگستان می‌گذرد کيفيت و کميت وب‌لاگ‌ها به حد و حدودی رسيده است که بتوانيم کانونی مجازی و متناسب با ماهيت وب‌لاگ‌ها و فضای اينترنتی تاسيس کنيم.

سايتی را که ملاحظه می‌کنيد حاصل تلاش جمعی از دوستان شماست اميدواريم با عضويت در اين سايت و پس از آنکه تعداد اعضا از صد نفر گذشت. بحث بر سر منشور و پس از تصويب منشور بحث بر سر اساسنامه را آغاز کنيم.

لطفا به اين نکات توجه داشته باشيد.

  1. اين سايت، سايتی موقتی است و تمام دست‌اندرکاران آن به صورت موقت و صرفا به منظور راه‌اندازی اوليه هسته‌ی کانون تشکيل شده است و پس از تصويب منشور و اساسنامه منحل می‌شود تا طبق روال پيش‌بينی شده در اساسنامه ارکان کانون وب‌لاگنويسان ايران انتخاب شوند.
  2. عضويت در اين سايت به معنای عضويت در کانون وب‌لاگ‌نويسان ايران نيست و صرفا اقدامی برای تاسيس آن است. بی‌شک پس از تصويب منشور و اساسنامه کسانی که موافق با منشور و اساسنامه باشند می‌توانند تقاضای عضويت کنند و طبق روال پيش‌بينی شده در اساسنامه عضو شوند.

روالی که برای بحث و تصويب مشنور و اساسنامه در نظر گرفته شده است و طی چند هفته آن را آزموده‌ايم به اين شکل است.

  1. برای عضويت نخست فرم کنار اين صفحه را پر کنيد. برای شما ايميلی ارسال می‌شود چنانچه آن ايميل را ريپلای بزنيد. عضويت شما تاييد می‌شود.
  2. بعد از تاييد عضويت پيش‌نويس منشور برای‌ات ارسال می‌شود.
  3. بعد از مدتی که تعداد اعضا به صد نفر رسيد. بحث در مورد منشور آغاز می‌شود. بند بند منشور به بحث گذاشته می‌شود و رای‌گيری می‌شود.
  4. بعد از تاييد منشور پيش‌نويس اساسنامه برای‌تان ارسال می‌شود و بحث اساسنامه آغاز می‌شود.

چند نکته:

  1. لطف فقط در قسمت نظرخواهی نظر بدهيد و به هيچ‌وجه مطالبی را پست نکنيد تا فضای سايت مخدوش نشود.(برای نوشتن مطلب می‌توانيد از پنلاگ2 که مخصوص اعضا است استفاده کنيد.)
  2. فقط حول موضوع طرح شده بحث کنيد و از بحث‌های خارج از موضوع يا دادن لينک‌های خبری خودداری کنيد.
  3. هيچ‌گونه توهين و ناسزاگویی و بحث‌های شخصی پذيرفته نيست و موجب تشتت می‌شود. صميمانه از شما تقاضا می‌شود به هيج‌وجه به اين جوها دامن نزيند و از آن دوری کنيد.

اميدوارم بتوانيم در جوی صميمی و دوستانه اين کار را به سامان برسانيم و طلسم باوری شبه خرافی که ايرانيان نمي‌توانند کار جمعی کنند را بشکنيم.


پیشنویس منشورِ وب‌لاگ‌نويسانِِ ايران

  1. آزادی اندیشه و بیان و نشر در همه‏ی عرصه‏های حیاتِ فردی و اجتماعی بی هیچ حصر و استثنا حقِ همگان است. این حق در انحصارِ هیچ فرد، گروه یا نهادی نیست و هیچ‏كس را نمی‏توان از آن محروم كرد. كانونِ وب‌لاگ‌نویسانِ ایران از این حق در تمام عرصه‌ها به خصوص عرصه‌ی فضاهای اینترنتی و وب‌لاگ‌ها دفاع می‌کند.


  2. كانونِ وب‌لاگ‌نویسانِ ایران با هر گونه سانسورِ اندیشه و بیان مخالف است و خواستارِ امحای همه‌ی شیوه‌هایی است كه، به صورتِ رسمی یا غیررسمی، با فیلترینگ یا تهدید یا دستگیری مانعِ فعالیت وب‌لاگ‌ها و سایت‌های اینترنتی می‌شود.


  3. وب‌لاگ‌ها وطن ندارند و نویسنده یا نویسندگان‌شان، در محدوده‌ی وب‌لاگ‌ها، ملزم به رعایت قوانین محل زندگی خود نیستند. تنها ملزم به رعایت قوانین عام و جهان‌شمول هستند.


  4. كانون رشد و شكوفایی زبان‌های متنوعِ كشور را از اركانِ اعتلای فرهنگی و پیوند و تفاهمِ مردمِ ایران می‌داند و تلاش می‌کند امکانات فنی برای طراحی فوت یا نشر وب‌لاگ‌های زبان‌های متنوع کشور را میسر کند.


  5. كانون رشد هنری، ادبی و فنی وب‌لاگ‌ها را از اهداف خود می‌داند و تمام مساعی خود را برای اعتلای وب‌لاگ‌نویسی ایرانیان به کار می‌بندد.


  6. هویت مجازی نویسنده یا نویسندگان وب‌لاگ‌ها یا کسانی که در نظرخواهی‌ها شرکت می‌کنند یا به هر نحو دیگری در فضای اینترنتی فعالیت می‌کنند محترم است و افشای آن تحت هیچ شرایطی و به هیچ بهانه‌یی مجاز نیست.


  7. نویسنده یا نویسندگان وب‌لاگ‌ها را نمی‌توان تحت هیچ شرایطی و به هیچ بهانه‌یی به نوشتن یا ننوشتن مطلبی مجبور کرد.


  8. كانون از حقوقِ مادی و معنوی، حیثیتِ اجتماعی و امنیتِ جانی، حرفه‌یی، وبلاگ‌نویسانِ ایران دفاع می‌كند.


  9. كانونِ وب‌لاگ‌نویسانِ ایران مستقل است و به هیچ‌ نهادی (جمعیت، انجمن، حزب، سازمان و ...)، دولتی یا غیرِ دولتی، وابسته نیست.


  10. هم‌كاری وب‌لاگ‌نویسان در كانون با حفظِ استقلالِ فردی آنان بر اساسِ اهدافِ این منشور است.