8/19/2004

لطفا نظر خود را در مورد اصل سوم منشور بيان کنید:

۳. وب‌لاگ‌ها وطن ندارند و نویسنده یا نویسندگان‌شان، در محدوده‌ی وب‌لاگ‌ها، ملزم به رعایت قوانین محل زندگی خود نیستند. تنها ملزم به رعایت قوانین عام و جهان‌شمول هستند.

33بیان و اندیشه:

Blogger آرمین گيله مرد گفت:

سلام ...عمل بسیار شایسته ای و امیدوارم که درین تلاش موفق باشیم.
و قبل ازینه بحث شود من از همینجا اعلام میکنم که مخالفم با زبانهای متنوع کودکان اذیت و آزار شوند (ببخشید از طعنه آمیز بودن این جمله اما خب بحث قبلی رو تازه امروز خوندم)

7:50 PM  
Blogger شبح گفت:

حق با دوستان است اين اصل چهارم است اصل سوم به اين شرح است:
وب‌لاگ‌ها وطن ندارند و نویسنده یا نویسندگان‌شان، در محدوده‌ی وب‌لاگ‌ها، ملزم به رعایت قوانین محل زندگی خود نیستند. تنها ملزم به رعایت قوانین عام و جهان‌شمول هستند.

8:59 PM  
Blogger Admin گفت:

با عرض پوزش من به اشتباه اصل سوم را از فایلی که در بایگانی گروه یاهو بود بگمان اینکه این جدید ترین نسخه است منتشر کردم.
از دوستانی که این فایل را به اشتباه در گروه یاهو قرار داده اند خواهش می‌کنم آنرا با نسخه اصلی عوض کنند.

9:29 PM  
Blogger شبح گفت:

خسن‌آقای عزيز!
متشکرم.

9:40 PM  
Blogger Hasanagha گفت:

دوستان این اصل بطور کلی یک توهین است به وبلاگ نویس‌ها. تمام وبلاگ نویس‌هایی که من می‌شناسم همگی هم وطن دارند و هم خیلی وطن پرست هستند.
من به شخصه حاضر نیستم در کانونی که چنین اصلی در منشورش دارد عضو شوم.
سپاسگذار می‌شوم اگر دوستانی که توانایی تصحیح این اصل را دارند آن را اصلاح کنند تا به گونه‌ای باشد که واقعآ آن چیزی را که هدف دوستان بوده و آن بگمان من این موضع بوده که وبلاگ یک پدیده جهانی است و باید پایبند قوانین بین‌المللی و جهان شمول باشد. وقتی واقعیت چنین است که نویسندگان وبلاگ‌ها می‌توانند حتی دریک وبلاگ از نقاط مختلف دنیا مطلب بنویسند(همین وبلاگی که می‌خوانید یک نمونه آن است) پس در نتیجه نمی‌توان قوانین یک کشور بخصوص را در این زمینه اجرا کرد و مخصوصآ قوانین آزادی ستیز حکومت اسلامی.

9:47 PM  
Blogger Hasanagha گفت:

لرد عزیز حق با شماست که اینجا منظور وبلاگ است نه وبلاگ نویس ولی باور کن که تعدادی از وبلاگها چنان با وجود وبلاگ نویسها عجین شده که وقتی می گویی وبلاگ وبلاگ نویس در نظرها می آید و همین مساله باعث خواهد شد که رژیم ایران بتواند بر روی همین گونه مسائل سرمایه گذاری کند و بعد بوسیله آن وبلاگها را زیر سوال ببرد.
درعوض من هم با تو هم عقیده ام متن فضولک بیشتر دل چسب و مورد قبول است.
درمورد قوانین جهان شمول برعکس شما من موافق این قسمت هستم.
قوانین جهان شمول را همه می شناسند و آن چیزی نیست بجز قوانین حقوق بشر.
و هیچ تفسیری بر آن میسر نیست.
حداقل می توان قوانین حقوق بشر را بعنوان حداقل پذیرفت.
درمود نوشتن در پن لاگ 2 همه کسانی که عضو شده اند دعوتنامه عضویت در وبلاگ را هم دریافت کرده اند و اگر شما به دعوتنامه پاسخ مثبت داده باشید حتمآ می توانید در آنجا مطلب پست کنید.
اگر مشکلی داشتید خبر بدهید تا پیگیری کنم.

12:25 AM  
Blogger Hasanagha گفت:

This comment has been removed by a blog administrator.

1:08 AM  
Blogger ali گفت:

اول) در مورد جهانشمول بودن شديدا موافقم. فقط هم بحث ايران نيست. اگر هر کشوری در دنيا قوانين محدود کننده ای گذاشت نبايد به آن سرنهاد.
دوم) بهتره که "قوانين جهانشمول" را پيدا کنيم و بطور خاص ازش نام ببريم يا اينکه قوانين خودمون را تاسيس کنيم.

-----------------------

اينم باز از غرغرهای هميشگی من ;)
من هنوز نمی تونم حين خوندن کامنت ها تشخيص بدم که نويسندش کی هست. بهتره که دوستای عزيز پروفيلشون را بطور خلاصه درست کنند که به وبلاگشون لينک بده.
موجب امتنان خواهد بود :)

3:19 AM  
Blogger شبح گفت:

دوستان عزيز!
همان‌طور که لرد عزيز توجه داده است. جمله را دقيق بخوانيد وب‌لاگ‌ها وطن ندارند. که اين کاملا با وب‌لاگ‌نويس‌ها وطن ندارند فرق دارد.
در مورد اين اصل مفصل در وب‌لاگ‌ام خواهم نوشت.

12:52 PM  
Blogger شبح گفت:

حذف جمله‌ی اول تغييری در ماهيت اصل نمی‌دهد و من با آن مخالفتی ندارم اما برنده‌گی آن را کاهش می‌دهد.

2:00 AM  
Blogger نثرما گفت:

سلام
از آنجا که کانون با دید کاملا مثبت بنا شده پیشنهاد می کنیم اصل 3 اینگونه تصحیح شود:
وطن وب لاگ ها جهان است بنابر این نویسنده یا نویسندگان آن فقط ملزم به رعایت قوانین عام و جهان شمول هستند.

2:12 AM  
Blogger نثرما گفت:

سلام
از آنجا که کانون با دید کاملا مثبت بنا شده پیشنهاد می کنیم اصل 3 اینگونه تصحیح شود:
وطن وب لاگ ها جهان است بنابر این نویسنده یا نویسندگان آن فقط ملزم به رعایت قوانین عام و جهان شمول هستند.

2:22 AM  
Blogger ali گفت:

من با اين عبارت "قانون عام و جهانشمول " مشکل دارم. قاعدتا بنيادگراها هم فکر می کنند که قوانين دينيشون عام و جهانشمول هست. ما بايد بطور خاص مشخص کنيم چه قانون يا مجموعه قوانينی را مد نظر داريم

با احترام

5:21 AM  
Anonymous Anonymous گفت:

سلام

من با اطن مطلب موافقم که نويسندگان وبلاگ ملزم به رعايت قوانين کشورشان نيستند. اما با اين حرف کلی که گفته شود ملزم به رعايت قوانين جهان شمول هستند موفق نيستم. به نظرم آزادی کاملي باید در اين خصوص به آنها داده شود. بدون حتی یک محدوديت. ما وبلاگ نويسیم نه شهروند جامعه لیبرال.

11:52 AM  
Blogger نثرما گفت:

باز هم سلام
با یک نگاه اجمالی در نظرات دوستان عزیز: شبح، مهران ، علی ، ارنستوچگوارا، پویا و زمستان است ، چند نکته کوتاه به نظرم رسید که مینویسم:
1- شبح عزیز من و شما شاید رادیکالیزم را بپذیریم اما از آنجا که این کانون را برای کلیه وبلاگنویسان ایرانی به ثبت میرسانید باید کمی هم از خواسته هایمان کوتاه بیاییم اینطوری به آن آفتی که همه از آن میترسیم کمتر گرفتار می آییم.(ما ایرانی ها نمیتونیم کار جمعی بکنیم آفت بدی است نه؟)
2- ما هم موافق نام کانون وبلاگنویسان ایران هستیم پس منشور کانون نباید ناقض عنوان خود باشد بنابرین به نظر میرسد دیدگاه مهران عزیز قابل تامل همگان است.
3-آنچه علی عزیز هم گفته باید پاسخ داد که منظورمان از جهانشمول و عام چیست؟ فردا ممکنه با همین عبارت محدودیت لا یعقلی را مجبور به پذیرش شویم!
4-و اما بعضی نظرات جگوارای عزیز هم در بالا نقد شد خصوصا بخش رادیکالیسم آن. با بازگشت به متون اولیه ای که دوستان اندر وجوب تاسیس چنین کانونی آوردند بیشتر به اهمیت این موضوع پی می بریم که برای نا امید کردن بعضی ها هم که شده باید میدان را واید تر کنیم .
5- در نهایت پیشنهاد تکمیلی نثر ما برای اصل 3 :
وطن اصلی کانون ایران است لیکن از آنجا که گستره حضور نویسندگان این کانون به پهنای دهکده جهانی است ، نویسنده یا نویسندگان این وبلاگهاصرفا ملزم به رعایت قوانین شبکه جهانی اینترنت خواهند بود.

3:54 PM  
Blogger نثرما گفت:

باز هم سلام
با یک نگاه اجمالی در نظرات دوستان عزیز: شبح، مهران ، علی ، ارنستوچگوارا، پویا و زمستان است ، چند نکته کوتاه به نظدم رسید که مینویسم:
1- شبح عزیز من و شما شاید رادیکالیزم را بپذیریم اما از آنجا که این کانون را برای کلیه وبلاگنویسان ایرانی به ثبت میرسانید باید کمی هم از خواسته هایمان کوتاه بیاییم اینطوری به آن آفتی که همه از آن میترسیم کمتر گرفتار می آییم.(ما ایرانی ها نمیتونیم کار جمعی بکنیم آفت بدی است نه؟)
2- ما هم موافق نام کانون وبلاگنویسان ایران هستیم پس منشور کانون نباید ناقض عنوان خود باشد بنابرین به نظر میرسد دیدگاه مهران عزیز قابل تامل همگان است.
3-آنچه علی عزیز هم گفته باید پاسخ داد که منظورمان از جهانشمول و عام چیست؟ فردا ممکنه با همین عبارت محدودیت لا یعقلی را مجبور به پذیرش شویم!
4-و اما بعضی نظرات جگوارای عزیز هم در بالا نقد شد خصوصا بخش رادیکالیسم آن با بازگشت به متون اولیه ای که دوستان اندر وجوب تاسیس چنین کانونی آوردند بیشتر به اهمیت این موضوع پی می بریم که برای نا امید کردن بعضی ها هم که شده باید میدان را واید تر کنیم .
5- در نهایت پیشنهاد تکمیلی نثر ما برای اصل 3 :
وطن اصلی کانون ایران است لیکن از آنجا که گستره حضور نویسندگان این کانون به پهنای دهکده جهانی است ، نویسنده یا نویسندگان این وبلاگهاصرفا ملزم به رعایت قوانین شبکه جهانی اینترنت خواهند بود.

4:04 PM  
Blogger شبح گفت:

نثر عزيز!
1- اين که بقيه وب‌لاگ‌ها چقدر راديکال هستند يا نيستند مسئله‌ی من نيست من حرف خودم را می‌زنم و ياد گرفته‌ام هميشه حرف خودم را بزنم اين حرف ممکن است زمانی به مذاق اکثريت خوش نيايد اما دليل نمي‌شود که من خود را به شکل اکثريت درآورم. به هر حال فضای اينجا فضای دموکراتيکی است. اگر اکثريت با اين اصل مشکل داشته باشند به آن رای نمي‌دهند . ما نبايد پيش‌آپيش نظر اکثريت را حدس بزنيم بعد خود را به شکل نظر اکثريت درآوريم.
2- نام کانون با وطن نداشتن وب‌لاگ‌ها در تضاد نيست و اينقدر در اين باره نوشته شده است که نياز به تکرار آن نمی‌بينم. نام کانون "کانون وب‌لاگ‌های ايرانی" نيست! کانون وب‌لاگنويسان ايرانی هم نيست. "کانون وب‌لاگ‌نويسان ايران" است. يعنی اين کانون توسط وب‌لاگ‌‌نويسانی تشکيل شده است که کشوری به نام ايارن در مرکز توجه‌شان قرار دارد.
3- قوانين عام و جهان‌شمول يعنی قوانينی که انسان متمدن عصر حاضر در فضایی دموکراتيک آن را پذيرفته است و عام‌تر از آن است که بومی تلقی شود. در متن ديگری بعد از تشکيل کانون می‌توانيم کميته‌یی برای تدوين اين قوانين جهان‌شمول تشکيل بدهيم.
4- در مورد اصل پيشنهادی شما بايد بگويم بسيار محافظه‌کارانه و نا مطمئن است. انگار از چيزی مترسيد و می‌خواهيد برای ديگران توضيح دهيد. در صورتی که اصول منشور بايد قاطع و روشن باشد.

12:15 AM  
Blogger شبح گفت:

علی عزيز!
منظور قوانين جهان‌شمول قوانينی نيست که ما يا کس ديگری بگويد جهان‌شمول است.منظور قوانيی است که علي‌اصول انسان متمدن امروزی آن را پذيرفته است مانند نفی پرنوگرافی کودکان...
البته مسلما بايد بعد از تاسيس کانون. کميته‌یی برای تدوين قوانين جهان‌شمول تشکيل شود و بعدا جزو اسناد کانون منتشر شود و به منشور اضافه شود. همه‌ي کارها را يک شبه نمي‌شود انجام داد. مهم اين است که نياز به اين اصل محدود کننده داريم تا موقعيت خود را عملی و واقعی کنيم. در اين مورد در وب لاگ‌ام مفصل توضيح داده‌ام.

12:16 AM  
Blogger غزل گفت:

**وبلاگها مستقل از هر گونه مرز و محدوده جغرافيايي مي باشند و نويسندگان آنها در محدوده وبلاگها ملزم به رعايت قوانین عام و جهان شمول مي باشند.**
راستش من اينطوري بيشتر مي تونم با اين اصل ارتباط برقرار کنم و با حرف ارنستوي عزيز کاملا موافقم که ميگويد در ارتباط با قوانين عام و جهان شمول مي توان به قوانين یونسکو و سازمان ملل و يا مراجعي مثل آن مراجعه کرد.

3:09 AM  
Blogger نثرما گفت:

سلام
ممنون از ابراز نظراتتون.
مینشینیم تا روز رای گیری. تسلیم نظر اکثریت.
آقا شبح راستش من از شبحی در هراسم!
اگه خندیدی که هیچ وگرنه ما مخلصیم.

3:36 AM  
Blogger نثرما گفت:

سلام
ممنون از ابراز نظراتتون.
مینشینیم تا روز رای گیری. تسلیم نظر اکثریت.
آقا شبح راستش من از شبحی در هراسم!
اگه خندیدی که هیچ وگرنه ما مخلصیم.
فکر کنم کفایت مذاکرات را اعلام کنیم بهتر باشد.

3:37 AM  
Blogger شبح گفت:

نثر مای عزيز!
من مخلص شما هستم و مي دانم همه داريم صادقانه تلاش مي‌کنيم تا بهترين را پيدا کنيم. تمام دوستانی که در نظرخواهی مطلب مي‌نويسند دارند کمک مي‌کنند به ساختن اين بنا و دست‌مريزاد.

8:28 AM  
Blogger شبح گفت:

نثر مای عزيز!
جز لب‌خند و احترام و تشکر برای شما دوستان عزيز که داريد سعی می‌کنيد فکر کنيد و بنويسد تا اين منشور به بهترين شکل ارائه شود چه دارم بگوييم.
همه‌ی ما بايد تلاش کنيم که آزادانه حرف‌مان را بزنيم و فکر کنيم و با هزار آزمون و خطا به نتيجه‌ی مطلوب برسيم.

8:44 AM  
Anonymous Anonymous گفت:

های
من درباره این اصل در بلاگم صحبت کرده ام. چون موضوع را عمومی تر فرض کردم. راستی چرا این همه ایمیل میزنید؟ من روزی 12-13 ساعت باید بدوم دنبال یه لقمه نون، واقعاً وقت ندارم حتا ایمیل هامو بخونم چه که بخوام کنترل چی هم باشم. تازه سواد کامپیوتر من کمه و تو این کارها خیلی مشکل دارم.
قربون همتون بشم
http://khakeiran.blogspot.com
سیامک
بای

2:17 AM  
Blogger آرمین گيله مرد گفت:

سلام ... زمستان جان هنوز معلوم نیست عضویت در کانون چه معنی خواهد داشت اما مطمئن باش من با اون بند شش مخالفت خواهم کرد چونکه بنظر من کانون اگر اینچنین موادی در منشور و اساسنامه اش بردارد تبدیل به یک دستگاه رهبری و هدایت کننده خواهد شد و از همان اول من مخالفتم را با چنین کانونی اعلام کردم. امیدوارم که کانون اتحادیه برای حمایت از وبلاگنویسی شود ونه یک ارگان امر به معروف و نهی از منکر...
در مورد این بند (پیام اول برای یک بند دیگر بود که اشتباهی بجای بند سوم اینجا نوشته شد و موافقتم با اون بند بود)
بایستی بگم ... یا بهتر یک پیشنهاد میدم:
که حذف شود. چونکه در فضای اینتر نت به هیچکس نمیشود گفت که از کدام قوانین پیروی کنند ....
یا اگر نمیخواهیم حذف کنیم بهتر هست بگوییم: که پیروی از قوانین کشورهای مختلف بعده خود اعضا گذاشته میشود

اما ببخشید ها پلیس و ارتش و دولتی نمیتواند منو مجبور به پیروی از قانونی که مخالفش هستم کند چه برسد به یک کانون..ببخشید منظور بدی ندارم اما این بند بیخود هست

8:08 PM  
Blogger آرمین گیله‌مرد گفت:

سلام ... دیروز با عجله نوشتم (چونکه میخواستم برم چند قانون زیر پا بگذارم :-) امروز خلاضه میکنم:
رعایت و یا رعایت نکردن قوانین کشورها و دولتها رو بعهده اشخاص بگذاریم. بنظر من این بند حذف شود.

6:43 PM  
Blogger غزل گفت:

شرمنده، شرايط کنسل کردن عضويت رو مي خواستم بدونم...از نظرات بالا و نظرات قبلي تنها همين عايد ما شد.
موفق و پايدار باشيد.

4:59 AM  
Blogger غزل گفت:

This comment has been removed by a blog administrator.

5:04 AM  
Anonymous Anonymous گفت:

من با این اصل کاملا موافقم و هیچ نقطه ابهامی برای من نداره همینطور میشه گفت مثل رعایت حقوق بشره که در چارچوب وطن و ملیت تغییر نمیکنه پس قانونی که شاملتره باید رعایت بشه
پل

4:21 PM  
Blogger شبح گفت:

دوستان اگر موافق هستید اصل بعدی منشور را قرار دهیم!

5:13 PM  
Blogger شبح گفت:

پولاد عزیز‍!
حرف‌های درست و خوبی زدی. البته من ترجیح اول‌ام هنوز همان وب‌لاگ‌ها وطن ندارد است مفصل هم در وب‌لاگ‌ام نوشتم نمی‌دانم خواندی یا نه.
اما اگر این جمله‌ي اول را برداریم و به جای آن جمله‌ي اول تو را بذاریم بازهم با آن مشکلی ندارم. اما در مورد تغییر کلی‌اش به شکلی که تو گفتی چون‌چرای زیادی دارم.
پس فعلا می‌توانم بگم به این شکل‌اش موافق هستم.
وبلاگ ها بی مرز و مرکزند و نویسنده یا نویسندگان‌شان، در محدوده‌ی وب‌لاگ‌ها، ملزم به رعایت قوانین محل زندگی خود نیستند. تنها ملزم به رعایت قوانین عام و جهان‌شمول هستند.

3:01 PM  
Blogger شبح گفت:

نسرين جان!
جنگ يا صلح فرقي نمي‌کنه. حقيقت بايد بالاتر از وطن باشه. هرچند اين بحث‌ها کاربرد نداره. منظور ما از وب‌لاگ‌ها وطن ندارند. وب‌لاگ‌هاست نه وب‌لاگ‌نويس‌ها.

2:51 AM  
Blogger زيتون گفت:

خیلی خوبه!

11:35 PM  

Post a Comment

<< خانه