11/17/2005

متن بیانیه کانون وبلاگ نویسان ایران (پن‌لاگ) به اجلاس جهانی اطلاع رسانی تونس

خانم‌ها آقایان:



همانگونه که مستحضرید وضعیت آزادی بیان و ابراز اندیشه و همچنین جریان و نشر آزاد اخبار و اطلاعات در فضای داخلی ایران آنچنان وخیم و نامساعد است که اینترنت و وبلاگنویسی برای ایرانیان به مهمترین ابزار نشر عقاید و اندیشه‌های خود و همچنین انتشار و مبادله اخبار و اطلاعات مبدل گشته است.

ما اعضای کانون وبلاگنویسان ایران (پن‌لاگ) در راستای کمک به نشرو آزادی بیان تلاش پیگیری را در اینترنت آغاز نموده‌ایم. هدف ما ایجاد آزادیِ اندیشه و بیان و نشر در همه‏یِ عرصه‏هایِ حیاتِ فردی و اجتماعی بی هیچ حصر و استثنا است و از این حق در عرصه‌ی فضاهای اینترنتی و به خصوص وب‌لاگ‌ها دفاع می‌کنیم.

شرایطی که موجب ارسال این بیانیه به نشست شما شده است ، استمرار و تداوم بزرگترین موج دستگیری و سرکوب و سانسور و فیلترینگ بر روی شبکه اینترنت در جهان می‌باشد که در ایران جریان دارد. دهها وبلاگ‌نویس که در حیطه حیات فردی خود اقدام به وبلاگ نویسی می‌نموده‌اند از طرف دستگاه قضایی ایران دستگیر و شکنجه شده و هم اکنون در زندان به سر می‌برند. تهدید جانی ؛ احضار به بازجویی و شلاق زدن وبلاگ نویسان و تحت فشار قراردادن آنها برای شرکت در مصاحبه‌های تلویزیونی برای ابراز ندامت و اقرار به جرم‌هایی از قبیل جاسوسی و فساد اخلاقی جزو روش های معمول دولت ایران برای مقابله با وبلاگ نویسان ایرانی است. در مواردی اتهاماتی مانند توهین به سران نظام جمهوری اسلامی و ارتداد به وبلاگ نویسان وارد می‌شود که مجازات‌های سنگین و اعدام را در پی دارد. بعنوان مثال مجتبی سمیعی نژاد دو سال است که به جرم وبلاگ نویسی در زندان به سر می‌برد و اتهامات مختلفی از جمله توهین به پیامبر- توهین به سران نظام به او وارد شده است. چهار وبلاگ نویس قمی پس از دستگیری مجبور شدند که زیر شکنجه در مصاحبه‌های تلویزیونی به جاسوسی برای دولت های بیگانه اعتراف کنند . احمد سراجی وبلاگ نویس ایرانی به جرم تبلیغ علیه نظام در زندان تبریز به سر می‌برد و ماه پیش سی ضربه شلاق را تحمل کرد. محمدرضا نسب عبداللهی هم خودش و هم همسر باردارش به جرم وبلاگ نویسی دستگیر شدند.

علاوه بر سرکوب وبلاگ نویسان سانسور وبلاگ‌ها و سایت‌های اینترنتی که قبلا به طور پراکنده انجام می‌شد اکنون به طور سیستماتیک به شرکت دلتا گلوبال سپرده شده است و بسیاری از سایت‌های خبری و شخصی در ایران مسدود شده‌اند.

ایران با اقدامات سرکوب گرایانه دولت جمهوری اسلامی تبدیل به بزرگترین زندان روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان شده است. متاسفانه آزادی بیان و حقوق بشر در ایران تا بحال قربانی معاملات اقتصادی شده‌اند و ما مصرانه خواستان پایان بخشیدن به این چرخه شوم هستیم . ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که نقض شدید حقوق بشر و آزادی بیان در ایران را محکوم کنند و مفاد زیر را در راس خواسته‌های خود از دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دهند:

- پایان بخشیدن به موج سانسور و فیلترینگ اینترنت و وبلاگ‌ها

- رعایت مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر که در آن آزادی بیان به عنوان حق اولیه هر انسان خاطرنشان شده است

- آزادی بی قید و شرط وبلاگ نویسان زندانی و پایان بخشیدن به زندانی و شکنجه کردن وبلاگ نویسان

کانون وبلاگ نویسان ایران (پن‌لاگ)

9بیان و اندیشه:

Anonymous Anonymous گفت:

پیروز باشید

2:02 AM  
Anonymous Anonymous گفت:

با تشكر از زحمات همگان ، متن انگليسي در وبلاگ يادداشتهاي رضااقبال منعكس شد . باميد سعادت و بهروزي ايران
( http://www.rezaeghbal-english.blogspot.com )

6:37 PM  
Anonymous Anonymous گفت:

سلام! (:

ببخشید! این نامه ترجمه شده و به کس‌ای هم فرستاده شده است؟!

11:18 AM  
Anonymous Anonymous گفت:

خسته نباشید

12:11 PM  
Blogger Jay گفت:

sologen Azzi ,
اعضای فعال پن لاگ بیانه فارسی و انگلیس به تمام مراجعی که فکر میکردنند اثر گذار باشد فرستاده اند. شما هم اگر کسانی رو میشناسی میتونی برایشان بفرستی . پن لاگ به اعضای فعال تر نیاز داره.
موفق باشی

5:22 PM  
Blogger زيتون گفت:

سلام. بهش لینک دادم..
اگه ممکنه لینک این‌یکی وبلاگم هم در لیست اعضا‌ بگذارید.
متاسفانه وبلاگ اصلیم دود شده رفته هوا..

http://z8unak.blogspot.com

12:29 AM  
Anonymous Anonymous گفت:

خیلی خوب است!‌ (:
می‌شود لینک‌ای بدهید که متن انگلیسی‌ی بیانیه در آن نوشته شده باشد؟ کلا اگر همیشه این‌کار را بکنید خیلی به‌تر است. این‌طوری می‌توان در همین چند وبلاگ انگلیسی‌ای که داریم نیز بیانیه‌ها را بنویسیم و چنین کاری وقتی قرار است فشار بین‌المللی بیاید مطلوب‌تر است.

10:15 AM  
Anonymous Anonymous گفت:

سلام بر دوستان قديمی
سعی کردم علی رغم اینکه از پنلاگ جدا شدم همیشه همراه آن باشم. دوستان پنلاگیم را فراموش نمی کنم و همچنان به آنها سر می زنم. زحمات زیادی می کشید. فعالیتهای خوبی را هم سر و سامان داده اید. ولی آیا می دانید خسن آقای عزيز شما وقتی در برابر حقايق کم می آورد همانند همانهایی که به آنها انتقاد می کند در وبلاگش برای کامنت گذاری افراد غیر خودی محدودیت می گذارد؟ حالا خوب بود علی رغم فحشهای آبداري که همیشه خسن آقا نثار همگان می کند، هیچوقت برایش فحش ننوشتیم. علی رغم اینکه هر وقت هر چه دلش خواست برای ما نوشت و در پیغامهای خودش گذاشت و یا حتی در ایمیلهای گروه پن لاگ قرار می داد هیچوقت به او اساعه ادب نکردیم. ولی او در آخرین حرکت زیبایش عینا همچون قداره بندان متعصب مذهبی همان کاری را کرد که آنها برای وبلاگ نویسان می کنند. شانس آورده ایم که در حال حاضر او جای صفار هرندی ننشسته است. باید قلم و فعالیت مهران مدیری را در برنامه شبهای برره ستود که ملت را خوب شناخته است. مثال امثال خسن آقا مثال کیوون در شبهای برره است. زور گیری که افکار جوانان وبلاگ نویس را برای امیال نفسانیش قاپ می زند. ای دوستان عزیز لیدرهای خود را بشناسید. این را بدانید در جامعه ایرانی ژن خودبينی و ديگران را نبینی در همه وجود دارد. همه خود را می بینند و به ديگران توجه ندارند. دموکراسی برای خودشان باید اعمال شود و هر ایرانی که به پست و مقامی برسد برای دیگران وقعی نمی گذارد. جامعه ایرانی درست نمی شود مگر آنکه افکارش را عوض کند. بارها گفته ام و باز هم می گویم: خسن آقایی که تحمل دو نفر مخالف را ندارد و بعد از دو سه کامنت از طرف مخالفینش سایتش را بر روی نظرخواهی آنها می بندد، چه فرقی با قاضی مرتضوی و صفار هرندی و ... دارد.
عزت زیاد
ارادتمند
پسرک فضول

11:48 AM  
Anonymous Anonymous گفت:

دوستان تلاشگربا درودفراوان
نکته ای را خوستم یادآوری نمایم و آن اینکه اگروبلاگهای کانون زیرپوشش بلوگ رولینگ است بنابراین تغییر ویالا وپائین رفتن آنها هم به همان روش باید انجام گیرد ولی نگاهی به وبلاگهای بروزشده این را نشان نمی دهد
برای نمونه وبلاگ من درپانزدهم آذربروزشده ودررتبه پایئن قراردارد و وبلاگی که دردوازدهم آذربروزشده دررده بالا تر!!! این بهرروی یک اشکال است وشما مسئول برطرف کردن آن می باشید ..لطفا مرا با جوابی مستند قانع فرمائید..ممنون خواهم شد

1:41 AM  

Post a Comment

<< خانه